Digitaal pesten

 

Digitaal pesten, online pesten of cyberpesten bestaat nog niet zo lang. Sinds de komst van internet, smartphones en social media worden kinderen niet alleen meer ‘gewoon gepest’ maar ook digitaal. Pesten is al jarenlang een onderwerp dat speelt op school en daarbuiten. Ook de gevolgen zijn bekend. Kinderen kunnen angstig worden en zich terugtrekken of juist agressief gedrag gaan vertonen. Het kan dan als ouder lastig zijn om je kind te steunen wanneer hij gepest wordt. Digitaal pesten is het sturen van vervelende en nare berichtjes tussen kinderen via Whatsapp of uitschelden via Facebook, Instagram of Snapchat. Buitensluiten van een Whatsapp-groep is ook een vorm van pestgedrag. Het grote verschil tussen digitaal pesten en ‘gewoon’ pesten, is dat de reacties anoniem zijn. Hierdoor kan de pester zich sterker voelen. Het online pesten gebeurt niet alleen op school maar ook thuis op de computer of telefoon. De gepeste kan zich hierdoor nog kwetsbaarder en onveiliger voelen. Belangrijk bij (digitaal) pesten is dat het bespreekbaar wordt. Praat als ouder met je kind over wat hij of zij mee maakt op school. En kijk er eventueel filmpjes of video’s over.. Een tip kan zijn, de vijf afleveringen van het Klokhuis waarin zij aandacht gaven aan de Week tegen Pesten. Dit kan een aanleiding zijn tot gesprek: Hoe gedraag je je online? Schelden en pesten doe je niet op school of thuis, dus ook niet online. Mocht je kind vervelende berichten krijgen, blokkeer dan de pester en reageer niet op de berichtjes. Zo wordt het minder interessant voor de pester om de nare berichtjes te sturen. Digitaal pesten is een lastig onderwerp, want het is vaak anoniem en gebeurt wanneer volwassenen het niet zien. Daarom is praten met je kind heel belangrijk. Maak je kind ervan bewust dat alles online blijft staan. Dus ook foto’s, berichtjes en opmerkingen. Complimenteer je kind wanneer hij of zij naar je toe komt met een verhaal wat er is gebeurd online. Luisteren naar het verhaal en kijken naar eventuele oplossingen steunen het kind.