Groep 6b leert breuken met pannenkoeken

 

Deze week heeft groep 6B kennisgemaakt met breuken. Zo leerden zij wat een breuk precies is en hoe dit eruit ziet. Rekenen met breuken is best een moeilijk onderdeel, maar met pannenkoeken werd het toch iets makkelijker (en lekkerder).

De kinderen kregen ieder een pannenkoek. De pannenkoek moesten zij stap voor stap in gelijke stukken snijden. Hierbij hebben de leerlingen de stukken aangewezen en de bijbehorende breuk benoemd. Uiteraard mochten de kinderen aan het einde van de les de pannenkoek lekker opeten. De volgende dag hebben de kinderen een breukencircuit gedaan.

Tijdens het circuit hebben de leerlingen een breukenwaaier gemaakt en zowel breukenmemorie als breukentwister gespeeld. Het doel van de les was: Ik maak kennis met breuken.

Succescriteria:

– Ik weet dat het bovenste getal van de breuk het aantal aangeeft waar het om gaat.

– Ik weet dat het onderste getal van de breuk het totaal aangeeft.

– Ik weet dat een breuk bestaat uit eerlijke stukken.