Acht vragen over thuisonderwijs aan Souraya (6c) en Rayan (8a) el Hamouchi

Deze week interviewde meester van Dijk zijn leerling Rayan el Hamouchi en zijn zus Souraya uit groep 6C.

Wat vinden jullie van het thuiswerken?

Rayan: “Soms vind ik het saai. Ik wil graag mijn klasgenoten weer zien. Hier thuis zit je ook maar alleen zonder vrienden.” Souraya: “Niet echt leuk, ik mis school. Hier moeten we alles online maken; op school hebben we boeken en dat is wat makkelijker.”

Wat is het leukste dat je mag maken en wat is het moeilijkst?

Rayan: “Begrijpend Lezen vind ik moeilijk; de combinatie vragen en lezen is lastig. Je moet te vaak naar beneden scrollen en soms vergeet ik de vraag dan. Redactiesommen is het leukste om te maken.” Souraya: “Redactiesommen vind ik juist erg lastig; vooral de deelsommen. Spelling is het leukst, het helpt mij heel erg.”

Kunnen jullie je goed concentreren?

Rayan en Souraya zijn het eens: “Ja heel erg, we maken het werk in de woonkamer. We zitten samen naast elkaar, zo kunnen we elkaar ook een beetje helpen. Onze moeder is altijd aanwezig; zij houdt ons een beetje in de gaten.”

Hoe laat staan jullie elke dag op?

Rayan: “Rond half 10, dan ga ik eerst eten en daarna aan het werk.” Souraya: “Ik Rond half 9.”

Hebben jullie veel vragen en aan wie stel je die vragen?

Rayan: “Nee ik heb niet veel vragen, soms stel ik ze aan mijn vader.” Souraya: “Ik heb wat meer vragen. Die stel ik meestal aan mijn moeder en soms helpt mijn broer mij.”

Wat missen jullie het meeste van school?

Rayan: “Dat we gezellig in de klas zitten en werken.” Souraya: Ik mis het meeste de kinderen en de meester. Ik vind het erg fijn dat als de meester iets aan het uitleggen is, wij dat direct kunnen maken. In een schrift is ook wat fijner dan op de telefoon of tablet.”

Werken jullie aan één stuk door of nemen jullie ook pauze?

Beiden: “Meestal nemen we even rond 12 uur pauze. We eten dan een broodje en gaan even op de bank zitten.”

Hebben jullie nog een boodschap of een tip voor de andere kinderen die thuis zitten?

“We hebben nog wel een tip. Als het te druk is thuis, zeg dat dan eerlijk en ga naar een rustige plek. Dit is namelijk belangrijk voor je concentratie.”