Fatih de grenzenverlegger!

 

 

 

Deze week stond in groep 8a het talent van de grenzenverlegger centraal. Een grenzenverlegger zoekt steeds manieren om zichzelf te verbeteren, durft nieuwe dingen te proberen en laat zich niet snel tegenhouden.

Tijdens de voorleeswedstrijd kregen de leerlingen de kans om dit talent te laten zien. Voorlezen is spannend, zeker als je dat doet voor de hele klas. Toch durfden alle leerlingen hun grenzen te verleggen door uit hun zelfgekozen boek voor te lezen. Ze oefenden met volume, intonatie, tempo en interpunctie. Vooral het spelen met intonatie was voor velen een echte uitdaging.

Na elk voorleesmoment kregen de leerlingen feedback van een zelfgekozen ‘critical friend’. Daarna mochten ze nog een keer proberen, met als doel: nét iets beter worden dan de vorige keer. Zo lieten ze zien dat grenzen verleggen niet betekent dat je alles in één keer goed moet doen, maar dat je durft te groeien.

Zeven leerlingen durfden hun grenzen nog verder te verleggen door zich aan te melden voor de echte voorleeswedstrijd. Fatih, een echte grenzenverlegger, koos een spannend boek en maakte het zichzelf extra moeilijk door verschillende stemmetjes te gebruiken en te spelen met volume.

Wat deze activiteit extra mooi maakte, was dat iedereen oog hield voor elkaar. Grenzenverleggers werken niet alleen aan hun eigen groei, maar moedigen ook anderen aan om verder te komen. In groep 8a gaven leerlingen elkaar positieve feedback en luisterden ze met aandacht naar elkaars verhalen.

Uiteindelijk werd Fatih met een meerderheid van de stemmen gekozen tot winnaar van de groep 8a-voorleeswedstrijd. Gefeliciteerd Fatih!