Groep 1b leert ‘pseudolezen’

Groep 1b heeft deze week gewerkt met boek: ‘Het kleurenmonster’. Doelen waren hierbij onder andere het herkennen van emoties en deze koppelen aan verschillende kleuren. Om het doel te kunnen behalen, zijn er verschillende activiteiten uitgevoerd.

De eerste stap was het kennismaken met het boek: ‘Het kleurenmonster’. In dit boek worden er emoties benoemd die vervolgens aan een kleur gekoppeld worden. De leerlingen kenden het boek vervolgens zo goed dat zij ook leerden zichzelf te presenteren voor de groep. Zij mochten het boek ‘voorlezen’.

De leerlingen kunnen in groep 1 nog niet écht lezen maar doen wel alsof. Dit wordt ook wel pseudolezen genoemd: de voorloper van het echte lezen.

Daarna is er een coöperatieve ‘mix en ruil’ opdracht gedaan waarbij de leerlingen ieder een gekleurde kraal in hun hand verstopt hadden. Zij mochten de emotie uitbeelden die gekoppeld werd aan een bepaalde kleur.

Tijdens de lessen zijn de volgende succescriteria naar voren gekomen:

– Je loopt rond en laat zien welke emotie jouw kraal betekend vanuit het kleurenmonsterboek.

– Je geeft een high-five aan een ander kindje.

– Je benoemt welke emotie je ziet bij de ander.

– Je wisselt van kleurenkraal.

– Je bedankt de ander voor de samenwerking.

– Je zoekt een andere klasgenoot om mee te ruilen.

– Wanneer de juf het stopteken laat zien, ga je zitten op je stoel.