Groep 1c leert een boodschap overbrengen d.m.v. een tekening
Deze week zijn de groepen 1 en 2 gestart met een nieuw thema. Gedurende de thema-opening konden de leerlingen van groep 1c iets tekenen wat te maken had met het nieuwe thema, namelijk het zwembad.
Het doel hiervan is dat de leerlingen leren dat ze met behulp van tekeningen iets duidelijk kunnen maken.
De juffen en meester liepen rond om de betekenis bij de tekeningen op te schrijven. Het maken van die tekeningen is de eerste stap voor het voorbereidend schrijven. Door met de leerlingen in gesprek te gaan en te vragen wat ze getekend hebben, krijgen de leerlingen door dat ze met hun tekeningen een boodschap over kunnen brengen. Door de boodschap erboven te schrijven zien de leerlingen dat de letters en hun tekeningen hetzelfde betekent.
De volgende succescriteria waren van belang:
– Ik denk na over wat ik zie in een zwembad.
– Ik teken wat ik al weet over het zwembad.
– Ik kan vertellen wat ik heb getekend.
Na afloop zijn alle woordwebben verzameld en besproken in de kring. Zo leerden een aantal leerlingen nieuwe woorden die te maken hadden met het zwembad en weten de juffen en meester welke kennis de leerlingen al over het thema hadden. Met deze informatie kunnen de leerkrachten de komende weken beter inspelen op de (leer)behoeftes van de leerlingen.