Groep 2c leert over sterren en planeten

Als voorbereiding op het nieuwe thema ‘Nieuwsgierig’, hebben de kinderen van groep 2c de woordenschat vergroot met een verhaal over de sterren en planeten en onze wereld, met als doel om het leesplezier te vergroten.

De volgende succescriteria kwamen tijdens de voorleesles aan bod:

– Ik herken de namen van de verschillende planeten.

– Ik weet dat de planeet om de zon draait.

– Ik leer de begrippen: voor, achter, boven, onder, links en rechts van elkaar onderscheiden.

Het boek komt uit de zogenaamde ‘willewete’ serie  waarbij er veel gesproken wordt aan de hand van informatieve vragen zoals: Hoe komt het dat er dag en nacht is? Waarom ziet de maan er soms anders uit? Is de zon een ster? Kan de aarde draaien? Geeft de maan licht? Is er weleens iemand op de maan geweest? Hoe kom je daar? Is er weleens een dier op de maan geweest?

De leerlingen leren de komende tijd ook een lied over de maan en een aftelvers over een raket.

Daarnaast wordt er spelenderwijs een planetenspel aangeboden in de gymzaal.