Groep 3a leert een plattegrond maken en herkennen bij een blokkenbouwsel

 

 

Deze week hebben de leerlingen van groep 3a geleerd om een plattegrond te maken en te herkennen bij een blokkenbouwsel. Het belangrijkste doel hierbij was het vergroten van het ruimtelijk inzicht.

De leerlingen hadden al geleerd om de blokken in een blokkenbouwsel te tellen, ook als sommige blokken niet zichtbaar zijn. Blokken kunnen immers niet zweven 😉

De les begon met een inzichtelijk filmpje. Hierdoor maakten de leerlingen kennis met het begrip ‘plattegrond’ en er werd duidelijk hoe je een plattegrond kunt maken.

Iedere leerling kreeg blokjes. Eerst werden er verschillende blokkenbouwsels nagebouwd. Daarna tekende de juf een plattegrond op het bord. Aan de hand van de plattegrond maakten de leerlingen het blokkenbouwsel.

De volgende succescriteria hoorden hierbij:

– Ik bekijk het blokkenbouwsel van bovenaf.

– Ik werk systematisch van links naar rechts.

– Ik controleer of de hoogtes juist zijn.

Tot slot werden de leerlingen in duo’s verdeeld waarin er werd afgewisseld tussen een plattegrond tekenen en het blokkenbouwsel erbij bouwen.

Het doel was behaald en de leerlingen konden enthousiast aan de slag met de opdrachten in het werkboek!