Groep 3a leert herkennen en produceren van verdwijnsommen

 

De leerlingen van groep 3a zijn deze week begonnen met het herkennen en produceren van verdwijn- en bijna verdwijnsommen. Hierdoor leren de kinderen spelenderwijs kennis maken met aftreksommen.

Bij een bijna verdwijnsom ervaren de kinderen dat de meeste blokken weg zijn. Bij een verdwijnsom zijn alle blokjes verdwenen. De leerlingen maakten deze opdrachten visueel door een toverdoek te gebruiken. Vervolgens hebben de leerlingen geleerd hoe ze de verdwijnsommen ook daadwerkelijk kunnen maken.

In deze rekenles was het nog toegestaan om te tellen. In de laatste rekenlessen van de week is het niet meer toegestaan om te tellen. De sommen worden dan steeds abstracter.

De leerlingen kunnen nu zelf de sommen herkennen, bedenken en het juiste antwoord geven zonder te tellen.

De succescriteria bij deze activiteit waren:

– Ik lees en bedenk wat er wordt gevraagd.

– Ik ken de begrippen ‘verdwijnsom’ en ‘bijna verdwijnsom’.

– Ik kijk wat ik herken op het plaatje.

– Ik lees de vraag nog een keer en bedenk dan het antwoord.

– Ik schrijf de juiste som of het juiste antwoord op.