Groep 3b leert -eer, -oor en -eur woorden herkennen

 

 

Deze week hebben de leerlingen van groep 3b geleerd om de -eer, -oor en -eur woorden te herkennen.

Dagelijks leren de leerlingen in groep 3 nieuwe klanken. Alle geleerde klanken worden dagelijks herhaald, zoals ook deze les met de -eer, -oor en -eur woorden.

Deze keer werden de -eer, -oor of -eur woorden herhaald door middel van de werkvorm mix en ruil.

Alle leerlingen kregen een kaart met een klank erop. In één hand werd het kaartje vastgehouden en de andere hand wordt in de lucht gehouden. Als je je hand in de lucht steekt, betekent dit dat je een maatje zoekt om de klank mee uit te wisselen.

De leerlingen lopen rond in de klas en zodra ze iemand tegenkomen, geven ze elkaar een high five. De leerlingen vertellen om de beurt welke klank op het kaartje staat en ruilen daarna van kaartje. Tot slot bedanken ze elkaar en gaan ze weer op zoek naar de volgende partner!

De volgende succescriteria werden gebruikt tijdens de les:

– Ik zie -oor, maar ik spreek het uit als /or/.

– Ik zie -eer, maar ik spreek het uit als /ir/.

– Ik zie -eur, maar ik spreek het uit als /ur/.

– Ik bekijk het kaartje goed en onthoud de klank.

– Als ik de klank niet weet, dan luister ik naar de juf of vraag ik hulp aan mijn buurman of buurvrouw.

– Ik steek mijn hand in de lucht en ga op zoek naar iemand die ook zijn hand in de lucht heeft gestoken.

– Ik vertel mijn klank en ik luister goed naar de ander.

– Ik ruil van kaartje en ik ga op zoek naar de volgende partner.