Groep 3c leert erbij en eraf sommen t/m 20

De leerlingen van groep 3c leerden met behulp van een bingospel het automatiseren van erbij en eraf sommen t/m 20.

Automatiseren is de basis voor de rekenontwikkeling. Het is het fundament waarop verder gebouwd wordt. Kinderen zijn dan bezig met het optellen en aftrekken. Het is belangrijk dat kinderen sommen tot 20 vlot en snel uit het hoofd kunnen beantwoorden, alsof het vanzelf gaat. Automatiseren houdt in dat kinderen vlot en goed antwoord kunnen geven op de som, maar dat hij/zij nog gebruikmaakt van een tussenstapje.

Uiteindelijk gaan kinderen sommen memoriseren, dan zijn de tussenstapjes niet meer nodig. Door het met een spel te oefenen werken de kinderen ondertussen ook aan de samenwerking met elkaar en met het omgaan van teleurstellingen bij verliezen.