Groep 3c leert hoeveelheden op de kralenketting plaatsen en aflezen
Deze week hebben de leerlingen van groep 3c geleerd om hoeveelheden t/m 100 op een kralenketting te plaatsen en af te lezen.
De afgelopen tijd hebben de leerlingen eerst leren werken met een rekenrek. Het rekenrek leert leerlingen omgaan met getallen en sommen t/m 20. Ook is het van belang dat ze de 5-structuur gaan herkennen en daardoor handig leren rekenen.
Deze week was de kralenketting aan de beurt. Hierop kunnen hoeveelheden t/m 100 geplaatst worden en is de 10-structuur van belang.
Nadat de leerkracht een klassikale instructie had gegeven en een aantal getallen op de kralenketting had geplaatst, was het tijd voor de leerlingen om aan de slag te gaan!
Ieder tweetal kreeg een kralenketting. Degene die won met steen, papier, schaar mocht beginnen met het getal op de kralenketting te plaatsen. Het andere maatje controleerde of hielp. Daarna werden de rollen omgedraaid.
De succescriteria die van belang waren tijdens deze activiteit:
– Ik kan de tientallen benoemen tot en met 100.
– Ik weet dat er met sprongen van 10 wordt geteld op de kralenketting.
– Ik tel eerst de tientallen en daarna doe ik de eenheden erbij.
De leerlingen vonden het een leuke en leerzame les en wilden de volgende dag weer deze activiteit uitvoeren!