Groep 4a leert tafelsommen omkeren

 

 

In groep 4 wordt hard gewerkt aan met het oefenen van de keersommen.

De beheersing van de tafels is een van de belangrijkste rekendoelen van het leerjaar. De leerlingen in groep 4a leerden deze week dat je een keersom altijd kan omkeren. Er komt dan hetzelfde antwoord uit. 3×5 en 5×3 is allebei 15.

Het doel van de les was dan ook: Ik kan keersommen uitrekenen door gebruik te maken van de strategie omkeren.

Hierbij horen de succescriteria:

– Ik ken de tafel van 1 t/m 5 en 10.

– Ik gebruik de strategie ‘omkeren’.

– Ik vertel altijd de omgekeerde som.

– Ik schrijf de omgekeerde som altijd op in mijn schrift.

Na een korte instructie volgde de coöperatieve werkvorm ‘mix en ruil’. Iedereen kreeg een kaartje met een keersom. De leerlingen liepen door de klas en gaven een high five aan de klasgenoot die ze als eerste tegen kwamen. Om de beurt vertelden ze de keersom, de omkeersom en het antwoord aan elkaar. Vervolgens wisselden ze het kaartje en doen zij dit opnieuw met een andere klasgenoot.

Daarna maakte iedereen een aantal omkeersommen op eigen niveau en als afsluiter volgde in tweetallen een keersommenbingo!

De groep vond het erg leuk om te doen en hebben zo spelenderwijs geleerd dat een keersom altijd is om te draaien.