Groep 4c leert tafels inoefenen met verschillende spelletjes

 

De leerlingen van groep 4c zijn elke week hard aan het oefenen met de keersommen. Op de ‘tafelmuur’ houden ze bij wie welke tafel al kent.

De tafels vormen de basis van veel sommen, zoals het berekenen van de oppervlakte of inhoud, het gelijknamig maken van breuken, het vermenigvuldigen van grotere getallen en het werken met verhoudingstabellen of staartdelingen.

Deze week hebben de leerlingen van groep 4c de tafels ingeoefend met behulp van verschillende werkvormen.

Eén van de spellen is het ‘gekleurde blokjesspel’. De leerlingen spelen dit spel in tweetallen. Ze rekenen om de beurt de keersom uit van het vakje waar zij op zijn gekomen na het gooien van de dobbelsteen.

Als ze de som goed hebben, mogen ze een fiche leggen op de goede kleur. Wie als eerst alle vakjes vol heeft wint.

De succescriteria die hierbij horen zijn:

– Ik kan met behulp van een kladblaadje de som uitreken als ik hem niet in één keer weet.

– Ik automatiseer de tafels.

– Ik kan aflezen welk vakje ik heb gegooid.

– Ik help mijn maatje met de keersommen uitrekenen.

De leerlingen vonden het een leuke manier van het inoefenen van de tafels!