Groep 5a leert verhaaltjessommen foutloos oplossen

 

 

De leerlingen in groep 5a hebben deze week geleerd om “verhaaltjessommen” foutloos te maken.

Met het oog op de aanstaande CITO toetsen is het belangrijk om de som in een verhaaltje te kunnen vinden en, natuurlijk, goed op te lossen. We besteden hier veel aandacht aan. Zowel tijdens de (automatiserings-)lessen als bij het huiswerk.

Deze week heeft groep 5 het oefenen gecombineerd met lekker bewegen!

De bijbehorende succescriteria voor het foutloos maken van de verhaaltjessommen waren:

– Ik lees het verhaaltje aandachtig.

– Ik zoek de rekenwoorden (zoals erbij, verdelen, hoe lang, etc.).

– Ik schrijf de som en het antwoord op.

– Ik controleer het antwoord dat ik heb opgeschreven.

In de gang van de groepen 5 zijn bladen met sommen aan de muur opgehangen. De leerlingen moesten ze allemaal zien te vinden (wat nog niet zo eenvoudig bleek) en op hun werkblad de som én het antwoord schrijven.

Er mocht worden samengewerkt, wat ook uitbundig gebeurde! Natuurlijk werden alle verhaaltjes besproken en de goede sommen en antwoorden bepaald.

De groepen 5 doen deze vorm van bewegend leren wel vaker, maar het blijft leuk om te zien dat er met veel meer energie en inzet wordt gewerkt en geleerd!