Groep 5c leert de keersommen automatiseren
Deze week hebben de leerlingen van groep 5c geleerd om de keersommen te automatiseren.
De succescriteria voor deze les waren:
– Ik ken de tafels van 1, 2, 5 en 10;
– Als ik de keersom nog niet weet, dan gebruik ik een strategie (1x meer, 1x minder of de keersom omkeren).
De leerlingen begonnen eerst met een opwarming. Tijdens het joggen werd er tegelijkertijd antwoord gegeven op de keersommen.
Na de opwarming kon de les beginnen met een coöperatieve werkvorm, genaamd mix en ruil.
De leerlingen zoeken elkaar op door middel van een high five en vragen verschillende keersommen aan hun maatje.
Hierna worden de rollen omgedraaid. Als beide leerlingen zowel keersommen gevraagd als beantwoord hebben, ruilen ze hun kaartje om en gaan ze op zoek naar een andere klasgenoot.
Na deze activiteit gingen de leerlingen zelfstandig een werkblad van de keersommen maken op tempo. Toen ze daarmee klaar waren, konden zij nog de keersommen automatiseren op de tablet.
Op vrijdag kunnen de leerlingen een sticker verdienen voor de tafel als zij die helemaal en door elkaar uit hun hoofd kennen.
De leerlingen vonden het geweldig dat zij op verschillende manieren met de tafels konden oefenen!