Groep 6a leert cijferend vermenigvuldigen

 

 

 

Deze week leerden de leerlingen van groep 6a de strategie ‘cijferend vermenigvuldigen’ toepassen bij het rekenen met grote keersommen.

Om de les te beginnen, deden de leerlingen de coöperatieve werkvorm mix en ruil.  De leerlingen kregen allemaal een kaartje met daarop 3 keersommen. De leerlingen liepen naar een andere leerling toe met hetzelfde kleur kaartje en vroegen dan de drie keersommen, de ander beantwoordde deze drie keersommen en daarna werden de rollen omgewisseld.

Hierna begon de juf met de instructie. Als eerst mochten de leerlingen op hun wisbordje laten zien of zij de strategie al begrepen en als dat zo was, mochten zij alvast aan de slag met het werkblad.

De leerlingen die de strategie nog uitdagend vonden, keken nog even met de juf mee.

De volgende succescriteria waren van belang:

– Ik kan uit een context de keersom halen.

– Ik weet dat ik bij de strategie ‘cijferen’ altijd aan de rechterkant moet beginnen.

– Ik weet waar ik de tussenantwoorden moet opschrijven bij overschrijding.

– Ik kan de tafels tot 10 vlot en goed uitrekenen.

Als afsluiting van de les doen de leerlingen vaak een afzwaaier, zo ook deze rekenles. De leerlingen die al aan de slag waren gegaan met het werkblad, kregen een superdenkvraag om op te lossen. De leerlingen die nog even met de juf mee deden, mochten zelf een moeilijke keersom verzinnen, om deze daarna zelf op te lossen.

Aan het eind van de dag schreven de leerlingen op een post-it wat er is blijven ‘plakken’ van de rekenles.