Groep 6a leert grote keersommen uitrekenen met behulp van een strategie

 

 

 

Deze week hebben de leerlingen van groep 6a geleerd om splitsen toe te passen bij het uitrekenen van grote keersommen. Splitsen is één van de strategieën om grote keersommen uit te rekenen.

De rekenles begon met een coöperatieve werkvorm, genaamd mix en ruil. Tijdens deze werkvorm lopen de leerlingen rond met een kaartje. Op elk kaartje staat een keersom en een kleur.

De leerling zoekt een andere leerling die dezelfde kleur heeft. De ene leerling vraagt de keersom, de ander antwoordt met een goed opgebouwde zin. De leerlingen ruilen het kaartje en zoeken weer een nieuwe leerling.

De volgende succescriteria hoorden bij deze les:

– Ik kan uit een context de keersom halen.

– Ik kan splitsen in tientallen en eenheden.

– Ik kan splitsen in miljoenen, honderdduizendtallen, tienduizendtallen, duizendtallen, honderdtallen, tientallen en eenheden.

– Ik kan de keersommen met tientallen uitrekenen.

– Ik kan de tafels tot 10 vlot en correct uitrekenen.

– Ik kan de tussenantwoorden bij elkaar optellen.

De leerlingen die het doel al hadden behaald tijdens het maken van de begintaak, gingen na de werkvorm gelijk aan de slag met een pluswerkblad. Die kinderen mochten dan keersommen uitrekenen, zoals 3 x 786439. Heel erg knap!

De andere leerlingen keken nog even mee met de juf en mochten daarna laten zien wat zij konden.

Ter afsluiting van de les beantwoordden de leerlingen de superdenkvraag. Dat is een vraag die de hersenen nóg meer laat kraken met betrekking tot het doel van de les.