Groep 6a leert hun leesgedrag afstemmen op het leesdoel

 

De leerlingen van groep 6a hebben deze week geleerd om hun leesgedrag af te stemmen op het leesdoel.

De les begon met het benoemen van het doel en het bespreken van de succescriteria.

De volgende succescriteria hoorden bij deze activiteit:

1. Bepaal het leesdoel: wat wil je te weten komen?

2. Scan de tekst: bekijk de plaatjes – lees de titel, kopjes, inleiding en conclusie – lees de eerste zin van elke alinea.

3.Controleer of je je doel hebt bereikt: Ja? Goed gedaan! Nee? Ga naar stap 4.

4. Scan de tekst nog eens: waar staat de informatie die je nodig hebt? Lees dat stuk grondig. Je leest woord voor woord wat er staat.

De leerlingen gingen op zoek naar het antwoord op de vraag: ”Waarom ging Charles Darwin op reis?” Hiervoor hebben zij gebruik gemaakt van de succescriteria om de tekst te scannen en te weten welk deel van de tekst zij grondig moesten lezen.

Opdracht 1 en 2 werden klassikaal gemaakt. Daarna gingen de leerlingen uiteen om samen te werken aan opdracht 3, 4 en 5 waarbij het afstemmen van het leesgedrag centraal stond.

De leerlingen vonden het een lastige opgave, maar daarnaast ook erg interessant dat zij bewust hun leesgedrag kunnen sturen.