Groep 6c leert frustratie ombuigen naar positieve energie
Deze week kregen de leerlingen van groep 6c een gastles van juf Wiepskje. Namens de SKVR heeft zij de workshop ‘De dag dat ik een monster werd’ verzorgd.
In deze les verkenden de leerlingen het thema frustraties. Frustratie voelt als iets negatiefs. Maar, net zoals elke andere emotie, vervult frustratie een functie:“Frustratie is het resultaat van het niet krijgen wat we willen of verwachten. Het betekent dat er een verschil is tussen wat we willen en wat we hebben.”
De functie van frustratie is om onze focus te herpakken, zodat we krijgen wat we willen. Wanneer frustratie erg krachtig wordt, kan het zijn functie vaak niet vervullen. We letten meer op het negatieve gevoel (de ontevredenheid die we voelen), dan op wat het ons wil vertellen.
De leerlingen leerden dat ze de kracht, die gepaard gaat met die frustratie, om konden buigen naar positieve energie. Ze deden dit door een waargebeurd voorbeeld te gebruiken in een zelf geschreven verhaal. Ze mochten er ook een illustratie bij maken.
Aan het eind van de les, mochten de leerlingen die klaar waren hun verhaal voordragen. En het resultaat mocht er zijn!
Niet alleen de verhalen waren enorm fantasierijk en boeiend, ook de illustraties en de wijze waarop ze werden voorgelezen waren een groot applaus waard.
De succescriteria waren als volgt:
– Ik kan met behulp van details mijn verhaal nog vollediger maken.
– Ik maak gebruik van leestekens, zoals de hoofdletter, het vraagteken, het uitroepteken, de punt en de komma.
– Er zit een begin en een eind aan mijn verhaal.
– Ik buig het negatieve stukje in het verhaal om naar iets positiefs, grappigs of leuks.