Groep 7b leert breuken omrekenen naar kommagetallen

 

 

Deze week hebben de leerlingen in groep 7b geleerd om breuken om te zetten in kommagetallen of omgekeerd. Daarbij was de extra uitdaging om de breuk zo klein mogelijk te vereenvoudigen.

De succescriteria van deze les waren:

– Ik weet wat het geheel is.

– Ik weet hoe ik een deel moet uitrekenen van het geheel.

– Ik weet het schema van kommagetallen (eenheden, tienden, honderdsten, duizendsten –> 1,250).

– Ik gebruik mijn regelschrift.

– Ik kan breuken vereenvoudigen.

Na de instructieles was het tijd om de breuken met de juiste kommagetallen te automatiseren. We deden dit middels een coöperatieve werkvorm: papierbal. Een coöperatieve werkvorm stimuleert namelijk actieve betrokkenheid en samenwerking.

De leerlingen schreven in tweetallen een kommagetal en bijbehorende breuk op een apart blaadje zoals 0,25 en 1/4.

Vervolgens gingen alle leerlingen tegenover elkaar staan. De breuken aan de ene kant en de kommagetallen aan de andere kant. Van het blaadje maakten ze een propje en was het tijd voor een propjesgevecht!

Na het gooien, raapte iedereen een blaadje op en zocht een ander kind met het bijbehorende kommagetal of breuk. Dit herhaalde zich een aantal keer.

De leerlingen vonden het leuk én leerzaam om op deze manier aan de slag te gaan met breuken en kommagetallen!