Groep 7b leert (on)gelijknamige breuken uitrekenen

 

 

Deze week hebben de leerlingen van groep 7b geleerd om sommen met gelijknamige en ongelijknamige breuken op te tellen, af te trekken en bij een breuk gelijkwaardige breuken te vinden.

Eerst leerden de leerlingen hoe zij de breuksommen moesten optellen en aftrekken. Hierbij was het belangrijk om de noemer gelijk te houden* en alleen de teller bij elkaar op te tellen of af te trekken. Als dat was gebeurd, dan werd er gekeken of ze er helen uit konden halen en de breuk verder konden vereenvoudigen.

De volgende succescriteria hoorden hierbij:

– Ik weet wat een teller en een noemer is.

– Ik weet dat de noemer gelijk blijft bij optellen en aftrekken *

– Ik kan een breuk vereenvoudigen.

– Ik kan de helen uit een breuk halen.

Later in de week leerden de leerlingen hoe je een breuk ook als een kommagetal kunt schrijven. En geloof de leerlingen maar… dat valt echt nog niet mee! Met behulp van een ‘breukenkaart’, zullen de leerlingen hier de komende periode verder mee oefenen.

*de noemer kan natuurlijk ook gelijk gemaakt worden, maar dat doel is nu nog niet aan de orde