Groep 8a leert de oppervlakte van een figuur berekenen
Deze week hebben de leerlingen van groep 8a geleerd om de oppervlakte van een figuur te berekenen.
De leerlingen hebben geleerd dat de formule voor het berekenen van de oppervlakte lengte x breedte is.
Na het aanleren van de formule en het berekenen van verschillende opdrachten hebben zij hier een verdiepingsopdracht mee gedaan.
De leerlingen moesten aan de hand van een plattegrond, met verschillende maten, de oppervlakte van verschillende ruimtes in het huis van de meester berekenen.
Nadat de leerlingen dat hadden gedaan, moesten zij tegels leggen in de verschillende ruimtes. De leerlingen moesten berekenen welke tegels het goedkoopst waren. Ze hadden de keuze uit twee verschillende soorten en maten.
Aan het einde van de les moesten zij aan de meester een advies geven welke tegels het voordeligst waren. Deze les hoort bij het rekendoel meten en meetkunde.
De succescriteria waren als volgt:
– Ik weet wat oppervlakte betekent.
– Ik weet wat vierkante meter betekent en hoe je dit opschrijft (m2).
– Ik kan de oppervlakte van een rechthoek uitrekenen.
Ter afsluiting hebben de leerlingen twee verschillende figuren met maten gekregen waarbij ze de oppervlakte van het figuur moesten berekenen. Dit moesten de leerlingen op een Post-it schrijven en op het raam plakken toen zij hun eten en drinken gingen pakken.