Groep 8a leert de themawoorden

 

 

Groep 8a leerde deze week de woordenschatwoorden van thema 2. Hiervoor werd een actieve automatiseringsoefening gebruikt.

Het doel was dat de kinderen de woorden en de bijbehorende betekenissen nog sneller paraat hebben.

De volgende succescriteria waren hierbij van toepassing:

– Ik kan van 10 betekenissen het woord of de woorden schrijven.

– Ik kan meerdere zinnen maken waarin de themawoorden op een juiste manier gebruikt worden.

De leerlingen kregen een blad met daarop de behandelde woorden met hun betekenis. Nadat ze tijd hadden gekregen alles nog eens goed door te nemen (‘denktijd’), mocht de helft van de groep rondlopen en aan zittende klasgenoten een betekenis vragen. Vervolgens schreven zij het woord op en controleerden de anderen of dit juist was. Zo moest men zoveel mogelijk betekenissen vergaren en daarvan het woord schrijven.

Als afsluiter moesten de leerlingen een dobbelsteen vangen en een correctie zin maken met het gevraagde themawoord. De leerlingen vonden het een leuke en leerzame coöperatieve werkvorm door het contact met andere klasgenoten en tegelijkertijd te leren.