Groep 8a leert de vraagstelling van cito interpreteren
De leerlingen uit groep 8a leerden deze week de vraagstelling van de Cito interpreteren. Het doel wat hierbij centraal stond was: ‘Ik begrijp de manier waarop de makers van de Cito hun opdrachten inrichten.’ Hiermee oefenden de leerlingen op verschillende manieren, om vervolgens te weten op welke manier je bij een goed antwoord komt.
De volgende succescriteria werden tijdens de les gebruikt:
– Ik ken de betekenis van de veel gebruikte woorden in de vraagstellingen.
– Ik kan vertellen wat ik nodig heb om bij een goed antwoord te komen.
– Ik zie dat er meerdere manieren zijn om tot een oplossing te komen en ik kan de manier kiezen die het best bij mij past.
De leerlingen gingen eerst aan de slag met oefenopgaven die lijken op de echte cito vragen. Vervolgens mocht een kind vertellen hoe het op het antwoord is gekomen. Dit gebeurt klassikaal, zodat iedereen die er moeite mee heeft kan zien welke strategie is gebruikt, maar ook de kinderen die het wel begrijpen kunnen kijken of de toegepaste strategie niet te ingewikkeld was.