Groep 8a leert zich vrij voelen in het tonen van emotie en gevoel
De leerlingen van groep 8a hebben deze week een les dramatische vorming gekregen.
Het doel van de les was dat de leerlingen zich vrij voelden in het tonen van emotie en gevoel.
De succescriteria van deze activiteit waren:
– Ik onthoud de stappen.
– Ik probeer de stappen uit.
– Ik laat aan mijn klasgenoten zien wat ik heb geleerd.
Ter voorbereiding werd een filmpje bekeken waarin een regisseur en een actrice de stappen voordeden die je helpen om verdriet uit te spelen. Vervolgens zijn de leerlingen in tweetallen deze stappen gaan uitproberen onder leiding van de leerkracht.
Hierna mochten ze aan hun maatje laten zien hoe zij van diep verdriet geleidelijk overgingen naar lachen. Vooral het geleidelijk overgaan was voor veel kinderen erg moeilijk, maar iedereen deed echt zijn best. Uiteindelijk lagen er heel wat leerlingen te rollebollen van het lachen.
Vervolgens was er gelegenheid voor een aantal leerlingen om te laten zien hoe zij met emotie een mop konden vertellen. De meesten kozen voor verdriet, terwijl ze een grappig verhaaltje vertelden.
Als verwerking mochten leerlingen meedoen met het improvisatiespel waarbij een leerling bij een andere leerling aanklopt en ‘een doos met inhoud’ moest verkopen.
De leerling die de doos moest verkopen, bedacht voor zichzelf een personage en wat er verkocht moest worden. De persoon bij wie werd aangeklopt, moest op zijn beurt de doos weer gaan verkopen aan iemand anders.
De leerlingen gaven aan dat het goed was gegaan, maar dat dit vooral kwam doordat ze elkaar al zo goed kenden. De veilige groepssfeer zorgde voor een succesvolle drama-activiteit!