Coronamaatregelen basisonderwijs

Beste ouders en verzorgers,

Het kabinet heeft besloten dat de scholen open mogen blijven. Dat is fijn voor onze leerlingen omdat het belangrijk voor hun ontwikkeling is om samen met klasgenoten naar school te kunnen gaan.

Om dit mogelijk te blijven maken, zijn er enkele spelregels waar we ons allemaal aan moeten houden:

– Het is vanzelfsprekend dat zowel leerlingen als personeelsleden zich aan de basismaatregelen houden: handen wassen/desinfecteren en testen bij klachten. De lokalen worden goed geventileerd, dus het is bij de dalende buitentemperaturen verstandig om uw kind warm aan te kleden.

– Veranderd is dat kinderen met milde verkoudheidsklachten niet meer naar school mogen. Het exacte protocol hierover zullen wij waarschijnlijk in de loop van de week ontvangen maar vooralsnog moeten leerlingen ook met lichte klachten (loopneus, niezen, af en toe hoesten) dus thuisblijven. Mocht dit veranderen, informeren we u hier uiteraard over.

– Alle personeelsleden (en externen zoals studenten, leerlingbegeleiders en verzorgers van gastlessen) dragen een mondkapje in de gangen. Voor alle leerlingen van de groepen 6 t/m 8 geldt een dringend advies voor het dragen van een mondkapje in de gangen.

– Op school zullen we er alles aan doen om het aantal contacten tussen verschillende groepen te beperken. Maandag zullen we waar mogelijk de pauzes zo inrichten dat verschillende leerjaren niet met elkaar in aanraking komen. Om dezelfde reden zullen de gymtijden iets ingekort worden zodat leerlingen van verschillende groepen elkaar niet in de kleedkamers tegenkomen.

– Een dringend advies voor personeelsleden en leerlingen vanaf groep 6 is om twee keer per week een zelftest te doen. (Leerlingen kunnen dit thuis doen; dit gebeurt niet op school.) Scholen zullen in de loop van de week meer informatie krijgen over zelftesten die waarschijnlijk voor leerlingen ter beschikking zullen worden gesteld.

– Voor ouders geldt: breng uw kind niet met meerdere volwassen naar school en ga wanneer u uw kind heeft gebracht, zo snel mogelijk weer naar huis. Blijf alstublieft niet bij het hek wachten.

In de loop van de week zal vanuit het ministerie van onderwijs mogelijk nog een aanvulling op de nu bekende maatregelen volgen. Wij zullen u hierover informeren als dit nodig blijkt.

Wij doen er alles aan om de school voor iedereen zo veilig mogelijk te houden om het onderwijs aan uw kind(eren) door te laten gaan. Daarvoor rekenen we op uw medewerking.

Help ons alstublieft door u aan bovenstaande spelregels te houden. En help elkaar door naar elkaar om te zien en belangstelling te (blijven) tonen voor elkaar.

Graag tot maandag en vriendelijke groet,

Het team van de Waalse school.